De nieuwe Vlaamse regering: nieuwigheden op het vlak van schenk- en erfbelasting* - Successiehuis

De nieuwe Vlaamse regering: nieuwigheden op het vlak van schenk- en erfbelasting*

2 oktober 2024

Na de klassieke nachtelijke debatten is uiteindelijk een nieuwe Vlaamse regering in de steigers gezet. Wat staat er in het kakelverse regeerakkoord met betrekking tot schenk- en erfbelasting? Een kort overzicht van de wijzigingen.

Letterlijke tekst van het Regeerakkoord: 

We hervormen en verlagen de erfbelasting, zowel voor de kinderen en de langstlevende als voor broers, zussen en andere personen. Iedereen moet kunnen genieten van een lagere erfbelasting, waarbij we in eerste instantie onze focus leggen op de kleine en middelgrote erfenissen. We hebben in deze hervorming ook specifieke aandacht voor de situatie waarbij een overledene niemand nalaat of kan begiftigen in rechte lijn. We behouden het principe dat de schenkbelasting niet hoger mag zijn dan de erfbelasting. Onrechtmatige achterpoortjes worden gesloten.

Tarieven
Er komen lagere tarieven voor alle categorieën van erfgenamen, weliswaar vooral voor ‘kleine en middelgrote erfenissen.’;

Bemerkingen:

  • wat een kleine of middelgrote erfenis mag betekenen, is op heden niet bekend;
  • wat die lagere tarieven zijn, is op heden niet bekend;
  • wel heeft Ben Weyts, de nieuwe minister van Financiën en Begroting laten weten dat de nieuwe tarieven “stapsgewijs” zullen ingaan vanaf 2026. De beoogde hervorming (verlaging) komt pas op toerental in 2029;

 In de marge: 
Gunsttarief voor familiale ondernemingen en familiale vennootschappen blijft hoogstwaarschijnlijk behouden: 
Ondernemingen en vennootschappen die voldoen aan de gekende voorwaarden, zullen hoogstwaarschijnlijk kunnen blijven genieten van het gunsttarief van 3% (of 7%) inzake erfbelasting. We gaan ervan uit dat de vrijstelling  van schenkbelasting eveneens overeind blijft.

Onrechtmatige achterpoortjes worden gesloten? 
Deze zin in het regeerakkoord trekt uiteraard de aandacht.
Welke achterpoortjes zullen worden gesloten is nog niet uitgeklaard.

  • Er wordt alvast luidop gefluisterd dat het onderbrengen van grote vermogens in een stichting met het oog op een familiale patrimoniale overdracht geviseerd zou kunnen worden.
  • Voorts zou het kunnen dat de voorwaarden om te genieten van het gunsttarief strenger zullen worden voor vennootschappen met vastgoed dat niet voor de economische activiteit wordt gebruikt.
  • Vandaag – 1 oktober – raakte alvast bekend dat Weyts de verdachte periode voor hand- en bankgiften in Vlaanderen zal verlengen van drie naar vijf jaar, in lijn met wat reeds in Wallonië in 2022 werd doorgevoerd. Vanaf wanneer dit zou ingaan is evenmin bekend.

Inzake schenkbelasting wordt verder bevestigd dat deze steeds lager moet blijven dan de erfbelasting. Schenken bij leven blijft met andere woorden nog steeds lucratief.

Conclusie:
Deze hervorming is geen revolutie. We zien dat de verlaging inzake tarieven pas stapsgewijs zal ingaan, met de klemtoon op kleinere vermogens. We vermoeden dat het aangewezen blijft een doordacht plan te maken dat tegemoet komt aan uw wensen. Een plan dat er mee voor zorgt dat de fiscale druk – die zal blijven bestaan – op termijn wordt gemilderd.  We staan meer dan ooit klaar om u daarin bij te staan.  

Jo Viaene

jo.viaene@successiehuis.be

* stand van zaken 1 oktober 2024. We volgen verder op en berichten indien meer nieuws